[Diputació] CiU tomba la moció de la CUP sobre el CNL de Lleida

Al ple ordinari de setembre, la CUP va presentar una moció sobre la presidència del Centre de Normalització Lingüística (CNL) de Lleida amb l'objectiu que aquest ens, que té com a finalitat la normalització lingüística a les comarques de Ponent, a les del Pirineu i al Solsonès, no continués presidit per aquells que pacten amb els enemics declarats de la normalització lingüística

Al ple ordinari de setembre, la CUP va presentar una moció sobre la presidència del Centre de Normalització Lingüística (CNL) de Lleida, ens que té com a finalitat la normalització lingüística a les comarques de Ponent, a les del Pirineu i al Solsonès. Els objectius de la moció (podeu llegir-ne el text sencer aquí) es resumien en els següents acords:

1.      Manifestar el rebuig de la Diputació de Lleida a que la presidència del Consell del Centre de Normalització Lingüística de Lleida l’ostenti la representant de l’Ajuntament de Lleida mentre aquest ens no modifiqui la actual política lingüística contrària a la plena  normalització del català.

2.      Instar a la  Sra. Rosa Pujol i  Esteve, en tant que representant de la diputació de Lleida al Consell del CNL de Lleida a no avalar amb el seu vot que aquest òrgan sigui presidit per la  representant de l’Ajuntament de Lleida.

3.      Fer una crida a la resta d’institucions i entitats representades al Consell del CNL de Lleida a consensuar un president o presidenta alternativa, prioritzant l’experiència en l’àmbit de l’ensenyament i la difusió de la llengua catalana i el compromís amb la lluita per la normalització lingüística a la seva adscripció política.

El diputat Joel Jové va justificar la moció en els següents termes:

“Per què presentem aquesta moció?

Perquè volem la plena normalització lingüística del català al conjunt dels territoris on és llengua pròpia i, per tant, entenem que els diferents organismes que han de treballar o vetllar per la plena normalització lingüística –en aquest cas el CNL de Lleida-, perquè el català esdevingui la llengua d’ús social majoritari al territori -en aquest cas al territori de Ponent, Pirineus i Solsonès- els han d’encapçalar persones compromeses amb la plena normalització de la nostra llengua en tots els àmbits.

Montse Parra no és una persona compromesa amb la plena normalització de la llengua catalana en tant que d’ençà del pacte del PSC amb C’s a l’ajuntament de Lleida (ja sigui per disciplina de partit o per pròpia convicció) ha votat en diverses ocasions en contra de la normalització lingüística: votant a favor d’eliminar la condició de llengua preferent pel català a la Paeria o de la modificació de la senyalització de trànsit.

I forma part d’un govern municipal que ha estat advertit pel Síndic de Greuges per incomplir la Llei de política lingüística. Llei que, recordem-ho, va ser aprovada per una amplíssima majoria parlamentària que incloïa el PSC.

Considerem que la normalització lingüística del català (i de l’occità a l’Aran) ha de ser un objectiu de país, per damunt d’interessos i  mercadejos partidistes.

De la mateixa manera, entenem que els ens que tenen com a funció la promoció, difusió i normalització de la llengua catalana –en aquest cas el CNL de Lleida- haurien d’estar encapçalats per a persones de consens (i, preferentment, per persones que es caracteritzin més pel seu compromís amb la llengua que per la seva adscripció política).

Actualment Montse Parra no és una persona de consens, com ho demostra la seva no ratificació per part de les diferents corporacions locals representades al CNL de Lleida.

Per tot això, i sobretot per a posar fi a aquesta situació de provisionalitat, hem presentat aquesta moció que no és res més que una crida al conjunt d’institucions i entitats representades al Centre del CNL a consensuar una candidatura alternativa a la presidència.

Finalment dir que no entendríem que els partits que governen els consells comarcals que no van voler ratificar la presidència de Montse Parra avui no votessin favorablement una moció que insta a trobar un candidat o candidata per a substituir-la”.

Com era de preveure el PSC (i el seu satèl·lit Unitat d’Aran), el PP i C’s van votar en contra de la moció. També eren previsibles els vots afirmatius d’ERC, que se sumaven al de la CUP. La decisió estava en mans del grup de CiU, que finalment va decidir fer costat al bloc espanyolista. L’argument convergent per a tirar pilotes fora va ser que aquest era un tema més propi de la Paeria que de la Diputació. Es tracta d’una excusa absurda perquè, com deixava molt clar el redactat de la moció, es tractava de determinar el posicionament i el sentit de vot de la representant de la Diputació al consell del CNL de Lleida. Només faltaria que el ple no pogués debatre el paper dels representants de la Diputació en altres organismes.

Cal destacar que el dia abans el ple del Consell Comarcal del Solsonès va aprovar, per unanimitat, una moció en el mateix sentit presentada per Alternativa per Solsona-CUP. Caldria saber a què respon el posicionament diametralment oposat dels grups de CiU a la Diputació de Lleida i al Consell Comarcal del Solsonès.